пʼятницю, 7 червня 2013 р.



Педагогічні завдання розвитку креативного мислення на уроках інформатики у школі надзвичайно актуальні для сучасного інформаційного суспільства. Проте, як і більшість педагогічних завдань, вони не мають однозначного рішення.
Актуальність питання розвитку креативного мислення на уроках інформатики у школі  віці обумовлена тим, що творча діяльність, творчі здібності людини, які характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних схем мислення і входять у структуру обдарованості — основи креативного мислення людини — формуються і розвиваються саме в дитинстві.
Кожній дитині необхідно забезпечити розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості
Це можна зробити на уроках інформатики, бо комп'ютер привертає увагу дитини своєю яскравістю і барвистістю, головне, направити його в потрібне русло — розвивати креативне мислення, проявляти кмітливість, здатність досягати мети, знаходити вихід з безвихідної ситуації. Розвиток образного мислення засобами комп'ютерної візуалізації дозволяє стимулювати креативне мислення.

Креативність – творчі здібності індивіда, якіхарактеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, котрі відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення і входять в структуру обдарованості як незалежний чинник, а так само здібність
вирішувати проблеми, що виникають усередині статичних систем . До характеристики поняття креативності звертаються як психологи, так і педагоги-практики. Дослідження креативного мислення параллельно велися як в західній, так і вітчизняній науці. Серед західних психологів
можна виділити роботи А. Маслоу і П. Теренса. Так, на думку А. Маслоу –це творча спрямованість, властива всім, але втрачається більшістю під
впливом середовища . П. Торренс, вважає, що поняття креативності включає підвищену чутливість до проблем, до дефіциту або суперечності знань, дії за визначенням цих проблем, по пошуку їх вирішень на основі висунення гіпотез, по перевірці і зміні гіпотез, по формулюванню результату рішення. Для оцінки креативності використовуються різні тести дивергентного мислення, особові опитувальники, аналіз результативності діяльності. З метою сприяння розвитку творчого мислення можуть використовуватися навчальні ситуації, які характеризуються незавершеністю, або відвертістю для інтеграції нових елементів, що при цьому вчаться, заохочують до формулювання безлічі питань . При цьому Дж. Гілберт виділяє наступні параметри креативності:
- здібність до виявлення і постановки проблем;
- здібність до генерації великого числа ідей;
- гнучкість - здібність до продукування різних ідей;
- оригінальність - здатність відповідати на подразники нестандартно; 
-здатність удосконалити об'єкт, добавляючи деталі;
- здатність вирішувати проблеми, тобто здібність до аналізу і синтезу.
Таким чином, як показують дослідження західних спеціалістів робиться акцент на взаємозв'язок інтелекту і особистості.
Вітчизняні учені найчастіше розглядають цю дефініцію як загальну творчу здібність, процес перетворення знань. Вони стверджують, що креативність пов'язана з розвитком уяви, фантазії, породженням гіпотез. При цьому виділяються наступні основні критерії креативності:
- творчі здібності і потенціал;
- інтуїція і фантазія;
- оригінальність і ухилення від шаблонів;
- самоорганізація;
- ініціативність.
Принцип креативності містить наступні складові: оригінальність, гнучкість і швидкість, варіативність і інноваційність. Ці складові креативності легко розвивати саме на заняттях з інформатики, зокрема по програмуванню, із застосуванням особисто-орієнтованого підходу в навчанні і педагогічних технологій.
Проблемі особисто-орієнтованого підходу в навчанні інформатиці присвячені роботи М. Жалдака, Н. Морзе, З. Сейдаметової, С. Сейдаметової і ін. Так в роботі З. Сейдаметової, С. Сейдаметової  відмічено, що при навчанні інформатики необхідно орієнтуватися на особистість і на основі його особових характеристик розвивати здібності учня, властиві
лише йому одному . Продовженням особисто-орієнтованого навчання інформатиці є Я – концепція навчання, яка ґрунтується на три єдиному підході: Я знаю, умію, пропоную; і вона орієнтована на формування у цілеспрямованості, упевненості в собі.

Немає коментарів:

Дописати коментар